Що повинен знати майбутній першокласник?
 
В межах розвитку мовлення і готовності до оволодіння грамотою майбутньому першокласнику необхідно:
уміти чітко вимовляти всі звуки мови;
уміти інтонаційно виділяти звуки в словах;
уміти виділяти вказаний звук в потоці мовлення;
уміти визначати місце звука в слові ( на початку, в середині, в кінці);
уміти вимовляти слова складами;
уміти складати речення із 3 - 5 слів;
уміти називати в реченні тільки 2-ге слово, тільки 3-є слово, тільки 4-е слово ...;
уміти використовувати узагальнюючі  поняття ( вовк, лисиця, ведмідь - звірі);
уміти складати оповідання за картиною ( наприклад " У парку"; "На дитячому майданчику"; "За грибами", "Відпочинок на морі"...);
уміти складати декілька речень про предмет;
розрізняти жанри художньої літератури ( казка, оповідання, вірш, байка);
уміти напам'ять читати улюблені вірші;
уміти послідовно переказувати зміст казки.
 
До початку навчання в школі у дитини повинні розвинуті елементи математичного уявлення:
знати цифри від 0 до 9;
уміти рахувати до 10 і у зворотньому напрямку, від 7 до 2 ...;
уміти називати попередні і наступні числа відносно будь - якого числа в межах першого десятка;
знати знаки +, -,=, >, <;
уміти порівнювати числа першого десятка ( наприклад, 7<9, 5>2, 3=3);
уміти співвідносити цифру і число предметів;
уміти порівнювати дві групи предметів;
уміти складати і розв'язувати задачі на одну дію на додавання і віднімання;
уміти порівнювати предмети за кольором,  за формою, за розміром;
знати назви фігур: трикутник, квадрат, коло;
уміти оперувати поняттями : " зліва", " справа", "внизу". "зверху", "пізніше", "вперед", "за", "між"...;
уміти групувати за ознакою запропоновані предмети.
В межах і уявлень про оточуючий світ майбутньому першокласнику необхідно:
уміти розрізняти по зовнішньому вигляду рослини, поширені в нашій місцевості ( наприклад, клен, береза, соняшник,  череда, ромашка...) і називати їх  ознаки;
уміти розрізняти диких і свійських тварин ( корова, ведмідь, лисиця, коза...);
уміти розрізняти за зовнішніми ознаками види птахів ( наприклад, сорока, горобець, дятел...);
мати уявлення про сезонні ознаки природи ( наприклад, осінь - жовте і червоне листя на деревах, пожовкла трава, збір врожаю,);
знати назву 1 - 3 кімнатних рослин;
знати назви 12 місяців року;
знати назви всіх днів тижня.
 
Крім того, дитина, що готується стати першокласником, повинна знати :
в якій країні, в якому місті, селищі, на якій вулиці, в якому будинку живе;
повні імена членів родини, мати загальні поняття про різні види їхньої діяльності;
знати правила поведінки в громадських місцях і на вулиці.
 
Загальний світогляд:
- Прізвище, ім'я.
- Дата народження.
- Свій вік.
- Ім'я та по батькові батьків.
- Домашню адресу.
- В якій країні живе.
- Знання тварин ( диких, свійських, північних і південних країн).
- Знання рослин.
- Знання професій, видів спорту, транспорту.
- Уміти пояснювати  природні явища.
- Пори  року, місяці зва сезонами, дні тижня.
 
 Мислення :
- Визначення четвертого зайвого.
- Класифікація, узагальнення.
- Схожість - відмінність.
- Уміння розв'язувати логічні завдання.
- Складання із паличок для рахунку.
- Складання фігур із частин.
- будування  з кубиків за схемою, рахунок використаних кубиків.
  

Пам'ять:
- Повторити  10 слів або цифр.
- Запам'ятовування картинок, фігур. символів ( до 10 штук).

Мова :
- Артикуляція, вимова.
- відповідати на запитання і задавати їх.
- будувати розповіді за картинками.
- Складати казки.
- Складати речення.
- Вивчати напам'ять вірші, прозу.


Моторика:
- Правильно тримати ручку, олівець, пензлик.
- Уміти креслити пряму лінію.
- Писати друковану літеру за зразком.
- Вирізати з паперу.
- Охайно клеїти.
- Малювати як окремі зразки, так і сюжетні малюнки.
- Виготовляти аплікаціїї.
 
 Математические знания:
- Знати цифри ( від 0 до 9).
- Називати числа в прямому та зворотному порядку.
- Розв'язувати елементарні задачі на додавання та віднімання.
- Співвідносити цифру і число предметів.
- Орієнтуватися на листі паперу в клітинку ( графічний диктант).
 
Діти повинні уміти :
- порівнювати, групувати, класифікувати предмети;
- називати матеріали, з яких вони виготовлені;
- розуміти значення узагальнюючих слів.

Діти повинні уміти :
- порівнювати по довжині, висоті, ширині;
- орієнтуватися на листі паперу;
- розрізняти форму предметів;
- складати із декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру;
- вимірювати довжину предметів з допомогою умовної міри;
- порівнювати до 10 предметів, різних за величиною;
- ділити коло, квадрат на 2, 4 рівні частини.
 

Час
- розрізняти і називати частини доби і їх послідовність;
- розуміти значення понять "вчора", "сьогодні", "завтра"
- знати дні тижня, їх послідовність;
- уміти називати місяці року.
 
Діти повинні:
- мати уявлення про сезонні зміни в природі;
- визначати стан природи: сонячно, пасмурно, вітряно, дощить, випав сніг.
 
   Тваринний світ
Діти  повинні мати уявлення :
- про свійських і диких тварин;
- про перелітних і зимуючих птахів;
- про залежність змін в живій природі від змін в неживій природі.  
 
   Рослинний світ
Діти  повинні мати уявлення :
- про умови що необхідні для росту рослин;  
- про лісові ягоди, гриби;  
- про овочі і фрукти; 
- про дерева, кущі, квіти.
Діти  повинні уміти розрізняти і називати дерева  за корою, листю, плодах.
 
Діти  повинні уміти :
- точно ловити и кидати м'яч;
- впродовж  деякого часу носити легкі речі, великі предмети; 
- застібати гудзики, зав'язувати шнурки.
 

Поради батькам першокласників
☺ Влаштуйте прогулянку до школи. Обов'язково проведіть дитині невелику екскурсію до школи: походіть по двору і навколо неї, а потім увійдіть всередину. Періодично можна ходити гуляти до школи, граючи по дорозі у щось. Так дорога до школи буде завжди викликати хороші асоціації у малюка.
☺ Збирайте портфель та одягайте форму. Непогано кілька разів за місяць потренувати збори до школи: нехай першокласник самостійно надіне шкільну форму. Потім мама або тато, розкидавши його шкільне приладдя по підлозі, покаже, як збирати портфель і що куди класти.
☺ Грайте в школу. Батьки можуть посадити дитину серед іграшок і провести "урок", при цьому попросити малюка встати, коли мама- "вчителька" входить в "клас", потім сісти за парту, взяти в руку ручку, відкрити зошит. Так для дитини не будуть незвичними ці "команди", коли вона почує їх у школі, і вона легко їх виконає. Також доведеться пояснити першокласникові, що в школі його будуть називати іноді прізвищем. Тому необхідно навчити його реагувати і відгукуватися на прізвище, наприклад, у грі в школу звертатися не інакше як "Петров", "Сидоров" і т. д.
☺ Встаємо раніше. Місяця, щоб привчити дитину вставати раніше, вистачить. Досить щодня віднімати від її сну по 5-10 хвилин. Тоді першого вересня малюк не буде сонно позіхати на лінійці. Але пробудження дитини має супроводжуватися приємними для неї діями, наприклад, усмішкою або обіймами мами.
☺ Дружимо з годинником. Необхідно поставити в кімнаті малюка годинник, навчивши його по ньому розбиратися в часі. Це стане в нагоді в школі, наприклад, щоб знати, скільки хвилин є на виконання завдання. Також важливо, щоб малюк вмів укладатися в терміни. Для цього слід скласти графік його звичайного дня і повісити на видному місці. А коли малюк буде, наприклад, малювати, грати або їсти, можна звернути його увагу на те, скільки йому ще залишилося часу на цю дію за розкладом.
☺ Вчимося порядку. Нехай у малюка з'являться всілякі папки, коробочки, файлики, і він навчиться складати туди свої малюнки, фломастери та інші дрібниці. Розвивати цю навичку потрібно заздалегідь, щоб школяр не був Машею-растеряшею. До речі, можна розвісити по кімнаті невеликі записочки, наприклад, "Охайно розмісти речі на стілеці" - це буде сигналом до дії.
☺ Шийте чи грайте в шахи. Активних дівчаток можна навчити шити або плести з бісеру, а хлопчиків - грати в шахи, шашки. Бажання виграти у мами чи тата або зшити красиву іграшку "переважать" бажання дитини постійно відволікатися на все підряд і не сидіти на місці (це спрацює, тільки якщо малюка вдасться зацікавити).
Є ще один спосіб: щодня протягом місяця пропонувати дитині посидіти хоча б три хвилини, уважно розглядаючи якусь картинку. При цьому давати їй якесь завдання, наприклад, розповісти потім про свої враження чи скласти якусь історію по цьому малюнку.
☺ Не залякуйте оцінками. Казати дитині про те, що вона повинна приносити тільки хороші оцінки заборонено. Тим більше що в 1-му класі їх не ставлять. Краще вже зараз завести журнал досягнень малюка, щодня записуючи туди кожен його успіх, наприклад, "сьогодні малюк сам почистив зуби". Тоді він буде знати, що хороші оцінки - це не єдині його заслуги перед батьками і перестане боятися принести "двійку", коли буде ходити до школи.
☺ Не "ліпіть" вундеркінда. За місяць до школи не потрібно намагатися підтягти всі "хвости", годуючи дитину новою інформацією. Педагоги та психологи не радять відточувати уміння дитини до досконалості, наприклад, вчити його читати не 30 слів за хвилину, як годиться першокласникові, а 60. Так, з одного боку, бути лідером серед своїх однолітків приємно будь-якій дитині, але з іншого - відсутність "конкуренції" вбиває прагнення поліпшувати свої навики. У той час як успіх того ж сусіда по парті - хороший стимул для "відсталого" першокласника навчитися читати трохи швидше.
☺ Тренуйте увагу і не тільки. Наприклад, хороша гра для тренування пам’яті і уважності: розкласти на столі десять будь-яких предметів. Нехай малюк уважно подивиться на них протягом 1 хвилини, намагаючись запам'ятати якомога більше, а потім, не дивлячись на стіл, розповість, що там лежить. Ще можна забрати один предмет і замість нього покласти другий - нехай скаже, яку річ замінили.

Десять заповідей для батьків майбутнього першокласника

Починайте "забувати" про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов'язків. Зробіть це м'яко: "який ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі помити посуд".
Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
Залучайте дитину до економічних проблем родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму на той і на інший продукт).
Не лайте, а тим більше - не ображайте дитини в присутності сторонніх. Поважайте почуття й думки дитини. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя або вихователя, відповідайте: "Спасибі, ми обов'язково поговоримо на цю тему".
 Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками і дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію.
 Постійно говоріть з дитиною. Розвиток мовлення - запорука гарного навчання. Були в театрі (цирку, кіно) - нехай розповість, що більше всього подобалося. Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина почувала, що це вам цікаво.
Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не вгасне.
Постарайтеся хоч іноді дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого - основа для взаєморозуміння.
Частіше хваліть вашу дитину. На скарги про те, що щось не виходить, відповідайте: "Вийде обов'язково, тільки потрібно ще раз спробувати". Формуйте високий рівень домагань. І самі вірте, що ваша дитина може все, потрібно тільки допомогти. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю.
Не будуйте ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу. Повага до дитини зараз - фундамент шанобливого ставлення до вас тепер і в майбутньому.

Начальная школа http://nachalka.school-club.ru/about/

Портал дитячої безпеки http://www.spas-extreme.ru/

Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.